יום שני, 4 באפריל 2011

הכנת בירה - תחילת הדרך (פורסם לראשונה בקולינריה)

כאשר אנחנו מספרים לאנשים שאנו מכינים בירה בבית, מיד מציפים אותנו בשאלות רבות. נדמה לאנשים שמדובר במדע מדויק הדורש שנים של לימוד אינטנסיבי.
לא זה לא – לא מדע. טוב, אולי מדע אך לא בהכרח מדויק ובהחלט נגיש לכולם לנסות, להתנסות ולשתות את הבירה שהם הכינו במו ידיהם. למה לכם בכלל להכין בירה בבית אתם שואלים? למה פשוט לא ללכת לסופר לשלם 6 ש"ח ולקבל בקבוק מוכן במינימום מאמץ? בשל העבודה שהכנת בירה בבית (למעשה בישול בירה ביתית) היא חוויה בפני עצמה, מהרכבת המתכון ועד הבקבוק המיוחל. כמובן שבירה כזו היא סופר טרייה ומיוחדת- כל אחד והבירה שלו.



אז ממה מורכבת בירה?
לתת, כלומר: שעורה מונבטת.
כשות, כלומר: פרח הנותן לבירה את המרירות והארומה שלה.
ושמרים, אשר "אוכלים" את הסוכר שבלתת, "משהקים" פחמן דו חמצני ו"משתינים" אלכוהול.

כמה זמן לוקח להכין בירה?
התשובה היא כי התהליך עורך מעט יותר משעתיים. אנו משרים את הלתת במים חמים למשך שעה בכדי להמיר את העמלנים בלתת לסוכרים ולאחר מכן מבשלים את הכשות עם המים במשך שעה נוספת בכדי למצות את הארומה והמרירות של הכשות. אחרי שסיימנו מקררים את הנוזל ו"משדכים" בין המים לשמרים. הקסם של התסיסה מתחיל (השמרים אוכלים את הסוכרים ומיצרים לנו אלכוהול במקומם). כשבועיים לוקח הקסם ולאחר מכן ניתן לבקבק את הבירה ואז יש להמתין כשבועיים נוספים כשהבירה בבקבוק. זאת אומרת שניתן להתחיל ולשתות את הבירה כחודש לאחר הבישול.

כמה זה עולה?
אפשר להתארגן על ערכה בסיסית לבישול בירה ב 600 ₪, אמנם היא נקראת - ערכת בישול מלאה- אבל בפועל עם הזמן והבישולים אנו נרצה עוד (עוד ציוד, עוד בירה ... עוד צעצועים :-). אהה... והמחיר כולל בתוכו גם את הבישול הראשון. 
כששומעים כי כל הטררם הוא 600 ₪ בלבד ומשך ההמתנה הוא רק חודש, התגובה המיידית היא "גם אני רוצה !!!" 
אז יאללה, גם אתה יכול ( וגם את יכולה, קהילת מבשלי הבירה הביתית תשמח לקבל גם אותך בין חבריה. מי אמר שבירה היא משקה גברי???)

איך מתחילים?
קופצים לאחד הספקים של ציוד הבירה הקרוב לביתכם וקונים ערכה להכנת בירה.
מתחילים להרים טלפונים לכל החברים ומחפשים חבר של חבר של חבר שמבשל בבית ומבקשים ממנו להצטרף לאחד מהבישולים. אמנם שלב זה אינו מחייב אבל רצוי בהחלט וחוסך התלבטויות וחוסר וודאות. חבר טלפוני בעת הבישול - גם כן רעיון טוב!
אם לא מצאתם חברים מבשלים, גגלו "בישול בירה" ותקבלו המון תוצאות של מבשלי בירה זעירים שישמחו לארח אתכם לבישול. בדרך כלל תמורת זה שבסוף התהליך תצטיידו בארגז מתוצרתם. פנו יום שלם ותודיעו לאישה/אימא כי כדאי שהיא תצא - הולך להיות בלגן במטבח. נקו טוב את המיכלים וכל הציוד עם חומרי החיטוי שתקבלו בערכה. שימו מים על הגז והתחילו לבשל...

מה מבשלים?
כיום ישנן ערכות בישול בירה הכוללות את כל החומרים כבר מוכנים לבישול. מדובר על לתת אבקתי מכושת (עם כשות). לתת אבקתי הינו "נס קפה" של לתת ולכן הבישול שלו קל ומהיר. אפשר לבחור מספר סגנונות בירה: מפילסנר (Pilsner Urquell) דרך אייל (Leffe) עד לסטאוט (Guinness) . אפשרות שנייה היא לבשל חלק עם לתת אבקתי (או נוזלי) וחלק עם גרעינים (השם לסוג בישול זה הינו partial mash). לבסוף, ניתן לבשל הכול עם גרעינים (או בשמו -all grain).
ההמלצה שלנו היא לדבוק בבישול הראשון והשני בערכות המוכנות. בבישולים הבאים כבר אפשר להתחיל ולהשתולל לשחק ולתת לבירה גוון אישי משלך.

יאללה- צאו לדרך, ובהצלחה


תגובה 1:

  1. איזה יופי!
    נעשיתי ממש צמא מלקרא את הכתבה

    תודה על הכתבה

    אורי

    בישול בירה

    השבמחק