יום שני, 11 באפריל 2011

הכנת בירה, צעד שני (כתבת קישורים)

הצילום באדיבות מירבל גזית
הכנת בירה בבית הופכת להיות בין הטרנדים החזקים המתפתחים בעולם וכן גם בארץ. קהילת מבשלי הבירה גדלה מיום ליום ולא במקרה- ללמוד להכין בירה זה לא דבר מסובך. בכתבה הקודמת הסברנו את הבסיס להכנת בירה: בירה היא מרק צח של גרעיני שעורה שתובל עם פרח הכשות (הנותן את הארומה והמרירות) והותסס באמצעות שמרים (הסוכר שיצא מהשעורה הופך לאלכוהול ולפחמן דו חמצני). בכתבה הזו החלטנו לקחת אתכם צעד הלאה, בהסתמך על משפט שזקן סיני חכם בשם לאו צ'ה כתב: "תן לאדם דג והשבעת אותו ליום, למד אותו לדוג והשבעת אותו לשנים". החלטתנו ללמד אתכם איך ללמוד להכין בירה.


אתם מכירים את הדקדקנים שמתחילים כל לימוד מההיסטוריה (פעם אחת היה זקן סיני...). אנחנו לא כאלה ולהיסטוריה הגענו מעט מאוחר. אנחנו ולא רק אנחנו, מתחילים בפרקטיקה. הדבר הראשון בפרקטיקה הינו הבנת התהליך הבסיסי- איך תכלס מפיקים בירה מערימה של גרעינים וקצת פרחים.
כמובן שאנו כמבשלים בייתים חדשים, לא נקפוץ ישר למים העמוקים ונכין בירה מגרעיני לתת, אלא נפנה לקיטים של הכנת בירות. כלומר, נבשל מרכזים של לתת ולא מהגרעינים עצמם.

מילוי הבקבוקים בבירה שלנו
השלב השני בלימוד הוא ההבנה איזה ציוד דרוש לנו והקלדה בגוגל של הביטוי "ערכה להכנת בירה" תוביל אותנו למספר חנויות ואתרים שישמחו להציע לנו ערכות ציוד וחומרים למבשל המתחיל, מהם ניתן לבחור אחת על פי ראות עיננו ועומק כיסנו.

השלב השלישי בלימוד הוא הניסיון ללמוד כיצד כל התהליך יכול להתרחש במטבח שלי ולא במבשלה ענקית.

הלימוד חייב לכלול כמה נושאים נוספים:
כדאי (ואנו אומרים "כדאי" בלשון המעטה, הכוונה היא "חובה עליכם") ללמוד על חומרי החיטוי השונים. מאחר וזיהום הוא האויב מספר אחד של הבשלן הביתי. רצוי גם ללמוד על השמרים אפילו אם הלימוד הוא בעיקר למטרת הידע הכללי, בסופו של דבר השמרים יעשו את רוב העבודה.

נושא נוסף שחיוני להרחיב עליו הינו הביקבוק. אולי נדמה שזהו פרט שולי, אך בפועל הביקבוק עשוי להוות את ההבדל בין הצלחה (שתיית בירה קרירה ומדהימה מעשה ידיכם) או כשלון מר.


הביקבוק עצמו
סיימתם את שלב הלימוד התיאורטי, וכעת הגיע הזמן לבישול הבירה הראשונה. מומלץ להתייעץ עם מוכר או מבשל אחר שימליץ לכם על קיט חומרים פשוט וטוב לבירה הראשונה שלכם. לאחרונה קם פורום חדש ומבורך שעיסוקו קידום הבירה הביתית בארץ שנקרא "פורום חובבי ציון" החבר האינטרנטי שלכם בהחלט יכול להימצא שם.

לבריאות!
עכשיו אם התהליך נראה לכם פשוט ובר ביצוע, הספר של גון פאלמר שנחשב לתנ"ך של בישול ביתי הינו חינמי באינטרנט ובהחלט מועיל. אם עדין נראה לכם שהעניין מעבר ליכולתכם - יש קורסים טובים וכלכליים להכנת בירה (לא יקרים במיוחד) שיסגרו לכם את הפינה.


המתכונים – כן כן המתכונים, צריך גם לבחור מה לבשל. אנחנו התחלנו מבישול בירת אייל כהה (סטייל לף בראון) אבל המבחר עצום. למתקדמים אנו ממליצים לעיין במדריך לסגנונות הבירה של התוכנית להדרכת שופטי בירה (הייתם מאמינים שיש כזה ארגון?) ובכדי לבנות מתכון משלכם אתם מוזמנים לקפוץ לביקור במחשבון הבירה של נלסון שיעשה לכם את החיים קלים... בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה