יום ראשון, 16 בפברואר 2014

הסינגל מאלט שלנו בעין ביקורתית

שנתיים וחצי עברו מאז הכנו את הסינגל מאלט הישראלי הראשון. לאורך תקופת היישון עקבנו בדריכות אחר התפתחותו וכשמלאו לוויסקי שנתיים פרסמנו את רשמי הטעימה שלנו, על מנת שגם אתם תוכלו לעקוב איתנו אחריו.

אם שכחתם את סיפור הכנתו: הסינגל מאלט הישראלי הראשון
רוצים להיזכר ברשמי הטעימה שלנו? הסינגל מאלט כבר בן שנתיים

הטיית האישוש* הינה תופעה פסיכולוגית המתארת את הנטייה לחפש, לזכור ולפרש מידע  המאושש את תפיסותינו הראשוניות, ובמקביל להתעלם או לייחס משקל נמוך לממצאים הסותרים אותן. 
מכאן, מכיוון שהתפיסה הראשונית שלנו את הוויסקי שהכנו הינה חיובית (בעקבות הרצון העז שלנו ליצר וויסקי איכותי), כשאנו טועמים את הסינגל מאלט שהכנו - אנו "משוחדים", וכך גם רשמי הטעימה שלנו. לכן, בכדי לקבל ביקורת אמיתית על הוויסקי, הבנו כי רצוי לשלוח אותו לאנשים שאינם קשורים אלינו ויתייחסו אליו כמו אל כל וויסקי אחר שהם טועמים.


בעזרתו של יואב גלבפיש, בלוגר וויסקי** וחבר יקר, שלחנו דוגמיות מעבר לים למספר בלוגרים אותם מעולם לא פגשנו ולא היה לנו קשר עימם. המטרה הייתה כי הם יטעמו את הוויסקי באופן עיוור (ללא ידיעה איזה  וויסקי  הם טועמים) ויחוו את דעתם.

לפני שנציג את תוצאות הטעימות,  נזכיר לכם באיזה וויסקי מדובר, בכדי שתוכלו בעצמכם לשפוט את רשמי הטעימה של הבלוגרים - אל מול הנוזל שהיה להם בכוס.

הסינגל מאלט הישראלי הראשון: הוויסקי בן השנתיים וחצי התיישן במשך השנתיים הראשונות לחייו בשילוב של אלון אמריקאי וצרפתי, ובחצי שנה האחרונה עבר פיניש בחבית רום (בה התיישנו מספר בצירים של הרום שלנו). הוא בוקבק לטעימה ב 50% אלכוהול.

הסינגל מאלט הישראלי הראשון בגיל שנתיים וחצי

רשמי הטעימה הראשונים שהגיעו היו של טום תומסון, בלוגר סקוטי מוכר, שמאז אפריל 2012 העלה מעל ל-600  פוסטים ומעל 350 רשמי טעימה של סוגי וויסקי שונים.   
אתם מוזמנים להתרשם מהאתר שלו כאן: Toms whisky reviews

כשטום העלה לפייסבוק את הפוסט הוא כתב את את הטיזר הבא שעשה לנו חם על הלב:

If this is a sign of things to come, then Israeli whisky is going to be damn good

ההקדמה בבלוג מובאת כלשונה,

On a recent trip to Scotland my good friend Yoav (@yoavgel) brought me a little mystery sample. 
Tasting blind, my notes below, i was really impressed and even more so when I discovered this was a 2.5yr old Israeli Spirit (not quite whisky yet) matured in a Rum cask. 
Made by the Rosenblatt Brothers (Hebrew blog but use google translate) this shows fantastic potential as I would happily have bought a bottle of this now. 
Keep up the good work guys, I really am looking forward to seeing this when it's actually bottled.


רשמי הטעימה עצמם:

Upon opening:  Oh wow fruity but very familiar
Nose: Sweetness, demerera sugar & treacle scores with a very familiar feeling. An underlying maltiness & hints of Xmas cake spices with a gentle hint of acetone in the background.
Taste: sweet & spicy demerera sugar & cough medicine with nutmeg.
Finish: Nutmeg and cough Medicine.

Thoughts: mystery dram is unusual fruity and familiar...(Here I revealed what's is it):  Wow yeah a cracker. It's the rum that's familiar. It's lovely. Needs a little longer but not much its' lovely.

אתם מוזמנים להתרשם מהפוסט כאן: 2.5 Year old rum cask whisky

רשמי הטעימה של טום מראים את ההשפעה החזקה של פיניש הרום על הוויסקי. הוא מציין כי לוויסקי דרוש עוד מעט זמן להתפתחות- אנו מסכימים עם כל זאת ומתכננים לבקבקו עוד כחצי שנה, כשימלאו לו 3 שנים. תודה לטום על חוות הדעת הכנה, שמחנו לקרוא.



לאחר מכן, התקבלו רשמי הטעימה מזוג בלוגרים סקוטיים (קירסטי וסטוארט) הכותבים יחדיו בלוג חדש יחסית בשם WhiskyCorner. בבלוג, כל אחד מהם מציג את חוות דעת האישית, וניתן להתרשם מדו השיח בין חוות הדעת השונות.
אתם מוזמנים להתרשם מהבלוג שלהם כאן:  WhiskyCorner.co.uk

להלן רשמי הטעימה:

Blind Tasting of Israeli Whisky
We were, very kindly provided with a mystery sample from our good friend Yoav (@yoavgel) to taste blind.

Kirsty’s Notes 
Nose: Initial big rum hit, then in comes tangerines, honey, freshly mowed lawn, fresh mint but sweeter, like candy canes, vanilla marches in next, with a burnt toffee edge with a black pepper zing at the back.
Palate: Totally different on the palate, I was pretty sure from the nose it was rum, but changed my mind now, quite a gentle heat, dissipates quickly, bitter, almost sour, creaminess, pepper and cloves, little ginger, green apples, with a softer stewed pear, slight acetone taste as it starts to finish. Robust, chewy, and slightly drying.

Guess at the abv 47%, definitely rum cask, age is either going to be really young or really old.  I’m going guess at about 22yo.

Stewart’s Notes
Nose: Orange boiled sweets, hint of chocolate sauce, slight boiled milk.
Palate: orange sweets, hot, new leather shoes, slight spice, salt and pepper and honeyed apple.

Guess at the abv 51.6%, bourbon cask, finished in rum, age 17yo.

Observations
We both agreed that the nose and the palate do not match, but this was a really enjoyable dram.  Stewart in particular was a very big fan, so much so we agreed we would not finish the sample as it was so good.  We would both definitely try this again and would highly recommend this.  

אתם יכולים לקרוא את הפוסט שלהם כאן: 2.5 Year old rum cask whisky

רשמי הטעימה של קירסטי וסטוארט מעידים כי הם זיהו את היישון בחבית הרום והעריכו בקירוב את אחוזי האלכוהול. הם גם הסכימו על כך שהריח שונה משמעותית מהטעם. בריח, ניחוחות הרום הם השולטים, ובטעם האלמנטים של וויסקי מופיעים. למרות שאנו מסכימים רק חלקית עם התרשמותם זו, אנו למדים על גודל ההשפעה שיש לפיניש הרום על הוויסקי. לבסוף, הזוג הניח כי הוויסקי הרבה יותר מבוגר מכפי גילו, 17 ו-22 שנה היו הערכותיהם. אמנם גם כאן לציפיות מוקדמות יש הרבה השפעה על תפיסת גילו של הוויסקי, אך עצם ההשערה כי מדובר בוויסקי כה מבוגר בטעימה עיוורת – מחמיאה מאוד. 

זה השלב להודות גם להם על הביקורת ועל רשמי הטעימה, שמחנו לקרוא.
אגב, הם גם טעמו את הרום שלנו מבציר 2010: 2010 Vintage Rum
וגם את ברנדי האפרסקים: Peach Brandy



הפוסט הזה התאפשר בזכותם של הרבה אנשים וזה המקום להודות להם: תודה יואב על כך שהעברת את הדוגמיות לטעימות העיוורות ותודה בשנית לקירסטי, סטוארט וטום על רשמי הטעימה, למדנו רבות. 



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* הטיות בחשיבה הינן טעויות שיטתיות שאנשים עושים בשיפוט והערכה של סיטואציות שונות. הטיות אלו נובעות מחשיבה אינטואיטיבית והיוריסטית, שמטרתה לקצר דרך ולהשקיע פחות זמן ומשאבים בהחלטות ושיפוטים יום יומיים.

**הבלוג של יואב גלבפיש, מומלץ בחום: Whisky Gospel



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה