יום ראשון, 11 בספטמבר 2011

מאי תאי - הגרסה הישראלית

המאי תאי הקלאסי (Mai-Tai) הוא למעשה קוקטייל שאנו לא מכירים. קיימות אין ספור גרסאות שלו (בקישור הזה תמצאו כמה נבחרות) שרובם למרבה הצער לא מוצלחות. הסיפור של המאי תאי מתחיל אי שם ב- 1944 עם טריידר ויק (Trader Vic) שהחליט לעשות קוקטייל במטרה להציג לראווה אחד מהרומים הטובים בזמנו, רום ג'מייקני העונה לשם: J. Wray & Nephew 17 years-old. כוונתו היתה להמציא קוקטייל שיחמיא לרום היוצא מן הכלל הזה ולא יטביע אותו בתוך בליל של מיצים טרופיים (כמו רוב הגרסאות הנפוצות כל כך היום). לרוע המזל, הרום הזה כבר שנים אינו בנמצא ולכן נהוג להחליף אותו באמצעות שילוב של שני סוגי רום שונים. הראשון הינו רום ג'מייקני מיושן היטב שנותן לו את ה"פאנקיות" של הרומים הג'מייקנים (רומים כבדים המשתמשים בזיקוק דודי ומולאסת קנה סוכר כהה). הרום השני הינו רום אגריקולה איכותי, הנותן מהארומות קנה הסוכר ממנו הוא מיוצר (רום אגריקולה נעשה ממיץ קנה סוכר בזיקוק רציף). השילוב הזה מצליח לחקות את אותו הרום האבוד ויוצר קוקטייל נהדר!

הקוקטייל המקורי מכיל חמישה מרכיבים: רום ג'מייקני אבוד (או שניים קיימים), מיץ ליים, קירסאו (הרחבה בקרוב), מי סוכר ואורז'ה (רואים? ללא מיצים טרופיים למיניהם!)

הרעיון להכין גרסה ישראלית, או ליתר דיוק גרסה מעליית הגג, עלה במחשבותיו של חבר מארה"ב - מומחה טיקי בשם רן מוססקו - לפני התכנסות עם עוד מספר חברים לערב טיקי משותף. הסיבה היתה נעוצה בכך שלערב הטיקי הגיעו מספר מרכיבים פרי עמלנו: הרום בציר 2008 שמלאו לו כבר 3 שנים, אורז'ה שהכנו לפני שנה ובינתיים תסס ומת ולכן השתמשנו באורז'ה ביתי אחר, וקירסאו פרי יצירתנו.

התבלינים לקירסאו
קירסאו הינו ליקר קליפות תפוזים מרים (חושחש בשבילכם) שהוכן באמצעות השריית הקליפות ומספר תבלינים נוספים באלכוהול וזיקוק האלכוהול אח"כ. את התזקיק מדללים במי סוכר ולהלן קירסאו טבעי. כנראה שאתם מכירים גרסאות כחולות שלו (צבעי מאכל) ואתם חושבים לעצמכם, זבל של משקה. ואתם צודקים - כל אותם "קירסאו בשקל" שזמינים בארץ באמת טעימים כמו זבל של סוסים. אולם, ניתן למצוא גם מוצלחים, למשל הקאוונטרו או הגרנד מרנייר שזמינים בארץ. ולבסוף יש את הקירסאו המקורי מהאי קירסאו, אך הוא לא זמין בארץ.
הבעיה עם קירסאו בארץ היא שאתם קונים זבל או ביוקר. קאוונטרו למשל עולה בארץ 240 ש"ח וחבר שרצה אופציה זולה יותר (ואיכותית) פנה אלינו בבקשה להתחקות אחר המתכון ולהכין לו קירסאו ביתי. למעשה, תוך כדי ההתחקות אחר המתכון הבנו שנדרש זיקוק ולכן "ביתי" קשה לקרוא לקירסאו, אז נקרא לו קירסאו מעליית הגג.
קילפנו וייבשנו קליפות תפוזים מרים מעץ שגדל בגינת סבתינו ז"ל בחיפה. חיזקנו עם זרעי כוסברה שייתנו גוון נוסף של ניחוח תפוזי (למרות הציפייה שיהיה להם ריח של כוסברה, לזרעים יש דווקא ניחוח תפוזי עדין). הוספנו מעט קינמון להשרייה של כשבוע עם האלכוהול ולאחר מכן זיקקנו והמתקנו. לסיום הוספנו קצת קליפות מיובשות להשרייה קצרה נוספת (אשר נתנה גוון תפוזי "לא מזוקק" וצבע כתמתם) והקירסאו מעליית הגג היה מוכן.

בטעימה השוואתית הקירסאו שלנו היה דומה באופן מפתיע לקוואטרו עם שני שינויים קלים: מעט מריר יותר (ומורכב יותר בטעמים, כנראה יותר תבלינים) ופחות מתוק, קירסאו שיצא בדיוק לטעמנו*

בחזרה לקוקטייל.. רן (החבר ממקודם), לאחר שטעם את הרום, חשב שיתאים להצגה לראווה בקוקטייל ולמעשה המאי תאי התאים קונספטואלית ככפפה ליד: הרום שלנו מזוקק בזיקוק דודי בדומה לרומים הג'מייקנים ועשוי ממיץ קנה הסוכר מה שהופך אותו בעצם לרום אגריקולה. כמו שאתם קוראים הרום מציג קצת משני העולמות הנדרשים לאזן את הקוקטייל המוצלח והקלאסי.

ערב הטיקי המיוחל הגיע וניסינו שתי גרסאות עם הרום. בחרנו להציג בפניכם את הגרסה שבה הרום שלנו בולט ובועט, כמו במתכון המקורי בו הקוקטייל נועד להציג לראווה את הרום.
מאי תאי הגרסה הישראלית

מאי תאי הגרסה הישראלית:
0.5 OZ  קירסאו מעליית הגג
0.75 OZ מיץ ליים טרי
0.25 OZ מ"ל אורז'ה ביתי
0.25 OZ מי סוכר

משקשקים הכל בשייקר עם קרח גרוס ושופכים את התכולה לכוס טיקי יפה. קישטנו עם פרוסת ליים ומספר ענפי נענע.

קראנו לקוקטייל "הגרסה הישראלית" מכיוון שכל הרכיבים שלו כחול-לבן: ליים - ✓ רום- ✓ אורז'ה – ✓, סוכר – ✓ ואפילו הקירסאו –✓
הטעם של המאי תאי הישראלי פשוט נהדר: טרופי להפליא, רומי, חזק (29% לפני דילולו בעזרת הקרח) וקר שיפיל אתכם מהרגליים! טוב, אתם צריכים לטעום מאי תאי קלאסי כדי להבין...


*קשה לתאר איך זה הרגיש לעשות את הטעימה ההשוואתית ולגלות ש"פגענו בול" במתכון של הקירסאו ועוד בפעם הראשונה, לפעמים יש מזל!
** 30 מ"ל = 1 OZ

4 תגובות:

  1. צריך לעשות את זה שוב. טעימת מאי תאי השוואתית?

    השבמחק
  2. "השריית הקליפות ומספר תבלינים נוספים באלכוהול וזיקוק האלכוהול אח"כ" - מה הכוונה בזיקוק האלכוהול אחר כך?

    השבמחק
  3. לזה בדיוק הכוונה, בקירסאו כמו בג'ין מזקקים את האלכוהול לאחר ההשרייה של התבלינים בו.

    השבמחק