יום ראשון, 22 ביולי 2012

רום בציר 2010 הגיע לבגרות

"בארגז הכלים של הפרקטיקה הכלי הכי חשוב הוא תיאוריה טובה" מתחיל אחד המרצים בטכניון את השיעור הראשון שלו. משפט חזק המלווה גם את העשייה שלנו בעליית הגג. אבל לא הכל תיאוריה ולניסיון יש משמעות לא פחותה. הניסיון לימד אותנו כי הרום שאנו מכינים מגיע לבגרות מעט לפני גיל שנתיים.

למה הכוונה בגרות של רום? מי קובע? מה הקריטריונים?

יש מי שבינינו מכירים את הניחוח האופייני של תזקיקים. קשה לתאר אותו אך הוא כמעט זהה בין שלל התזקיקים - מתזקיקי פירות שונים לוויסקי - וזהו הקריטריון הראשון. הניחוח של התזקיק נעלם ובמקומו מופיעים ניחוחות אופייניים של הסגנון הספציפי (רום, וויסקי, ברנדי וכו..). הקריטריון השני הוא חלקות, כלומר התרככות של האלכוהול כך שהוא אינו מרגיש אגרסיבי אלא יורד חלק בגרון, כאילו לא היה שם מלכתחילה. והקריטריון השלישי הוא שהמשקה יתן חוויה מלאה, מהנה ושלמה לשותה. כלומר כשהשותה ילגום מהרום הוא לא ירגיש כאילו זהו תהליך בהתהוות, הוא יהנה מהקיים בתזקיק- המשקה יתן לו חוויה מלאה של ניחוחות וטעמים. אין זה אומר שהמשקה לא ימשיך להיתבגר ולהתפתח אלא משמעות הדבר שהתבגרות נוספת של המשקה לא נחוצה בשביל ליצור הנאה מלאה אצל השותה.
תהליך התבגרותו של הרום כלל הוספת Madre (מעט מהרום מבציר 2008 בכדי לכוון את התפתחות הטעמים שלו) והתיישנות על כפיסי אלון אמריקאי במשך 10 חודשים. לאחר מכן הוספנו לרום 15% של שיכר קנה סוכר מבציר 2006 (כתוצאה מכך הרום מכיל מרכיב בן 6 שנים) והעברנו את הרום לחבית אמריקאית ממזקקת Tuthilltown (על תהליך התבגרותו עד לכאן ועל הסיפור מאחורי החבית אתם יכולים לקרוא כאן). הרום ישב בחבית כחמישה חודשים (המון זמן בהתחשב בגודל החבית) ואז הועבר חזרה לכלי זכוכית. בכלי זה ישב הרום עם כפיסי אלון שהוצאו מהרום מהבציר הקודם (2008, דילגנו על שנה) ומעט שבבי יין שהוצאו מהקברנה סובניון שהכנו ב-2010, וכך הוא נח לו עד היום...

לקחנו דגימה מהרום לפני כחודשיים, (חודשיים לפני שמלאו לרום שנתיים), להלן רשמי הטעימה:

רום "בעליית הגג" בציר 2010 (22 חודשים)

ניחוח: ווניל טרי, עץ מבושם, קוקוס ומייפל. צימוקים, סוכריות קרמל וטופי ועשבוניות חלשה. ניחוח עוצמתי המזכיר מעט ברבן אמריקאי אך מעודן הרבה יותר ו... רומי...
טעם: מתקתק עם גוף בינוני. ווניל, טופי וסוכריות קרמל. קוקוס שקדים וגם הצימוקים מהאף. יש כאן עשבוניות חלשה המגיעה מחומר הגלם הטרי, אך ברום הזה מאפיין האגריקול חלש יותר מהרום מבציר 2008. סופר חלק בגרון..
פיניש: ארוך ועוצמתי עם ווניל, טופי ושערות סבתא/סוכר לבן.
לסיכום: הרום נקי מאוד וחלק. הוא נותן חוויה זהה לאורך כל הדרך מהניחוח לפיניש עם הרבה ווניל, קוקוס ומייפל- אולי אפילו מעט ברבני. ברום הזה מאפיין האגריקול הרבה יותר מתון מבציר 2008 אך לאחר שהכוס מסתיימת וכל האלכוהול מתאדה ניתן להריח את קנה הסוכר הטרי מהכוס (תנסו את הטריק הזה פעם- תגלו על כל משקה דברים מעניינים).

מה עתידו של הרום? פרוייקט סולרה שאתם יכולים לקרוא עליו בסוף הפוסט הזה/הקודם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה