יום חמישי, 19 במאי 2011

פורצים גבולות – שיכר קנה סוכר מתובל

הרעיון התבשל לאיטו. במשך מספר שנים יישנו את שיכר קנה הסוכר שהכנו ב 2005 ו 2006 ולא היינו בטוחים מה כדאי לנו לעשות איתו. כבר למדנו שמעט ממנו מצליל את הלימונצ'לו ועוזר לנו להכין את הלימונצ'לו הכי טוב שטעמנו. למדנו גם שהוא משתלב מצויין עם בירת החיטה שלנו, והחיבור הכי טבעי שלו הוא עם הרום שהכנו. אבל אלו טיפות בים שיכר קנה הסוכר...
מוכנים לאתגר הבא חשבנו להכין ביטר (Bitter). ספציפית: ביטר דג'סטיף, משקה מריר-מתוק שכיף לשתות לאחר האוכל. הרעיון תפס תאוצה אחרי שטעמנו את ה- Gran Classico Bitter המצוין והרגשנו את שכבות הטעמים השונים אליהם ניתן להגיע באמצעות ערבוב נכון של תבלינים במשקה.
ביטרים הוכנו בעבר כתרופות לכל מיני מחושים שונים ומשונים (בעיקר לבעיות עיכול אבל גם כתרופות פלאים שיכולות לרפא "הכל"). מדובר על משקאות אלכוהולים אשר מכילים מספר תמציות צמחיות ומלאים בשכבות של ארומות וטעמים המופקים ממגוון השריות של עלים, קליפות, פרחים ושורשים המושרים לתקופות שונות בתוך בסיס אלכוהולי כלשהו.
אצלנו, בעליית הגג, הבחירה הטבעית לבסיס האלכוהולי היתה שיכר קנה הסוכר (בציר 2005) שיש הרבה ממנו ולכן אפשר לשחק עם ההשריות השונות. להלן הטבלה הראשונית של ההשריות שעשינו: 
הכנו חלק מההשריות מחדש, ובנינו עוד טבלאות ואל תחשבו שהטבלאות הללו על שמונת הרכיבים שבהם הינם סוף הדרך, זוהי רק ההתחלה...
בין שאר המרכיבים הנוספים, הכנו השריות שונות באלכוהול 95%: היו לנו השריות של תפוזונים (שחיכו להפוך לליקר הקומקוואט הסוכרייתי שלנו), השריות של קליפת אשכוליות, אשכוליות אדומות ואפילו ברגמונט שאנו מגדלים בחצר. ועדיין לא דיברנו על ה bitter agent, כלומר התבלין שידאג שהביטר שלנו יצדיק את שמו ויהיה מר!
החיים כמו בחיים מפתיעים כל פעם מחדש ומשנים לנו את התוכניות. באחד מהמשחקים שלנו עם ערבובים ערבבנו תמצית קליפת אשכוליות (מה שחשבנו בזמנו שיהפוך לאשכוליצ'לו- כמו לימונצ'לו רק על בסיס של אשכוליות) עם השיכר וזה יצא מוצלח- מוצלח מאוד. משחק קצר: מעט תמצית תפוז סיני, מעט תמצית אשכוליות, טיפל'ה סוכר והרבה שיכר וכבר אנחנו ב"וואו, זה טעים!" את הניסוי עשיתי אני (נמרוד) בחיפה והבאתי אותו עם כל המרכיבים לאחי בחולון כדי שגם הוא יטעם. בדרך עצרתי אצל זוג חברים: אורלי ורנן, זוג צעיר שהינו הלב הפועם מאחורי חברת ההפקות המוזיקליות "מונוקרייב". בביקור, מלא בהתלהבות, חילקתי להם טעימות מהניסוי החדש שלי. למרבה הצער, כלי מדידה מתאימים חסרו ופספסתי בגדול עם הכמויות של הרכיבים. התוצאה הייתה מרה ולא טעימה. הזוג הנחמד הנהן ועשה עצמו כאילו די טעים להם - הם ניסו לתמוך בניסוי, אך היה להם קשה, לא מתאים לחבריי להיות לא אמיתיים. נבוך מהתוצאה הבטחתי להם שהפעם פספסתי אבל זה יהיה טעים בהמשך, והבטחתי לעצמי שאקדיש להם בקבוק שיוכיח את טענתי... 
ועכשיו להרכבת הביטר, פתחנו שולחן גדול וארוך עם כל הרכיבים (עשרות צנצנות שונות ובקבוקים עם כל הרכיבים), כחצי תריסר כוסות טעימה, מזרקים, כלי מדידה, כפיות ומרקקה לנסיונות הלא מוצלחים והתחלנו בסשן ארוך של ערבובים/טעימות וערבובים מחדש. לאחר מספר שעות התכנסנו למתכון שהיה מוצלח מאוד ומורכב מאוד והנה הוא לפניכם:
התוצאה אינה מרירה כל כך אלא מרירות מרומזת. היא אינה מתוקה מאוד- גם כאן המתיקות מרומזת, והסוד של המתכון הוא באיזון ובהתפתחות הטעמים של המשקה לאורך השתייה שלו:
בהתחלה האף מבטיח לנו הדרים: אשכולית, תפוז מתובל בהל , בננה. הניחוח מאוד מתוק ופירותי. בפה הגוף הינו בינוני פלוס ובתחילה מרגישים מתיקות קלה של סוכריות תפוז (כאלה שפעם היו בכל אוטו). אח"כ המרירות הקלה מגיעה עם טעמים עשבוניים, פלפל שחור וכמובן השילוב של שני סוגי הל. בהמשך, עוד כאשר המשקה בפה מתגנב לו טעם נוסף ישן-מוכר: "במבה אדומה". הפיניש ארוך עם מרירות ועשבוניות בהתחלה, שילוב של תפוז והל באמצע והבמבה המתוקה בסוף. 
שימו לב לשינוי בצבע עם ההוספה של השריית האשכוליות ( הסדר הינו משמאל לימין)
זהו אינו ביטר. למעשה, זהו יצור חדש, פורץ גבולות, טעים מאוד ובמקביל בלתי צפוי וללא אח ורע בעולם האלכוהול. משקה פרינג', לא מוכר לחלוטין, כזה שקשה לקבלו באהדה בלגימה הראשונה, גם בגלל מורכבותו אבל במיוחד בגלל אופייו, בהיותו שונה, שונה מאוד. 

זוכרים את החברים ממונוקרייב שהזכרנו לעיל, שתמכו בנו ובניסויים שלנו - כפי שסיפרנו הובטח להם בקבוק. לאחר תקופת חיתון של המרכיבים שעלתה על שמונה חודשים באלון צרפתי, עיצבנו את התווית עם הלוגו שלהם, מונוקרייב, בכדי לתת להם בקבוק עם הקדשה. התווית יצאה כה יפה בעינינו שהרגשנו שאולי הייתה זאת יד מכוונת שחיברה בין השיכר המתובל השונה והמוצלח לחברת הפקות מוסיקליות של להקות שממש נופלות על אותה ההגדרה. החלטנו שאת כל הבקבוקים אנו נוציא כמחווה עם הלוגו שלהם -  לחיבור ולסיפור יותר מתאים לא יכולנו לקוות! 


נ.ב- אם הסתקרנתם לגבי מונוקרייב הנה קישור לפלייליסט של אחת הלהקות המוצלחות שלהם, הקולקטיב


4 תגובות:

  1. מה אפשר להגיד? אני מלא הערצה על היוזמה, היצירתיות, היכולת. וגם אהבתי מאד את החיבור למוסיקה אלכוהול ומוסיקה זה חיבור טבעי.

    השבמחק
  2. תשמור לי טעימה....

    השבמחק
  3. תודה אדי על המחמאות ובשמחה יואב- אתה מוזמן תמיד.

    השבמחק
  4. רציתי לדעת איך הכנתם את שיכר קני הסוכר?
    אשמח אם תצרפו מתכון

    השבמחק