יום רביעי, 4 באפריל 2012

טיול בירה בבלגיה- הדרך מערבה

לאחר הביקור המאלף במבשלת קנטילון, עשינו דרכינו לקצה המערבי של בלגיה, שם שוכנות כמה מהמבשלות הטובות בבלגיה ואולי אף בעולם כולו! ריכזנו את ביקורינו ב-Vleteren רשות מוניציפאלית קטנה הכוללת את הערים Oostvleteren (מזרח ולטרן) ו Westvleteren (מערב ולטרן).

אולי כבר שמעתם על Westvleteren 12, בירת מנזרים הנחשבת לבירה "הטובה בעולם" לפחות ע"פ אתר RateBeer. אתר BeerAdvocate- מדרג אותה היום במקום השני, אך בעבר הייתה גם בו במקום הראשון. באתרים אלו הציון נקבע ע"פ ממוצעי הדירוגים של המשתמשים. ההישג אדיר, במיוחד בהתחשב בכך שהבירה הזו מחזיקה בתארים מאז 2005. נחזור בהמשך לבירה הזו, אך בינתיים נתחיל במקום בו אנו התחלנו, בעיירה Oostvleteren.

המכונית שלנו הגיעה לצומת: ימינה Oostvleteren שמאלה Westvleteren פנינו ימינה אל עבר המתחם של De Struise Brouwers- מבשלת בוטיק קטנטנה ולא פריירית בכלל: 12 מתוך 50 הבירות הטובות בבלגיה (ע"פ אתר RateBeer) הם שלהם.
בעבר הזדמן לנו לטעום שתי בירות של המבשלה: Struise Cuvee Delphine שהיא למעשה Belgian Royal Stout  שיושנה בחביות של מזקקת הברבן האמריקאית Four Roses ו- Struise Svea IPA שהיא IPA עדינה שיועדה לשוק השוודי. הבירות היו יוצאות מן הכלל, ממש מצויינות, ולכן ידענו כי בטיול בבלגיה ביקור שם מהווה עצירת חובה. איש הקשר של המבשלה הוא קרלו (struisesales@gmail.com). לדוא"ל מאיתנו הוא ענה במהרה וצירף את כתובת המקום: Kasteelstraat 50  B-8640 Oostvleteren .
De Struise Old-School
הכניסה היא דרך פתח בין בניינים (אין שלט) לתוך חצר של בית ספר ישן, Old-School במשמעות המילולית שלו, על מבנה בית הספר שלטים של המבשלה (נשמנו לרווחה - לא פלשנו לחצר פרטית). מימין מבנה שירותים לתלמידי בית הספר, ישן עם דלתות כמו במערב הפרוע. משמאל שער של מגרש כדורגל ואנחנו נכנסנו לתוך בית הספר עצמו. קרלו הזמין אותנו פנימה להתיישב באחת הכיתות: כיסאות עץ לא נוחים ושולחנות של פעם (איזה סיוט היה להיות תלמיד בית ספר לפני "עידן הפלסטיק"). מולנו לוח גיר מלא ברישומים המפרטים את תהליך הבישול- אז התחלנו בלימודים:
In side information
למדנו כי משמעותו של השם Struise הוא "יען" או "בת היענה" ובסלנג הבלגי משמעותו "קשוח". הסיבה לשם פשוטה- יש לבעלים חוות יענים וכשהם חשבו על שם למבשלה הם הציצו החוצה מהחלון ונחשו מה ראו? היענים מופיעים גם בלוגו...

עוד למדנו ש De Struise לא מבשלים את הבירה במקום. הם משתמשים בשירותים של מבשלות אחרות. ב-2003  הם בישלו במבשלת Caulier וב-2006 עברו למבשלת Deca, מבשלה ישנה מאוד בת מעל 100 שנה (מי אמר אולד-סקול?). קרלו סיפר לנו שהם אחראים על כ 75% מנפח הייצור של מבשלת Deca- מכובד מאוד! בנוסף יש להם מבשלה ניסיונית קטנטנה (להגדרתם) המיועדת אך ורק לניסיונות ונפחה 1000 ליטר. תגידו לנו אתם מה זה אומר על נפחי מבשלות הבוטיק בארץ? (לדוגמא: הדובים/מבשלת העם 200 ליטר, ליבירה 300 ליטר, אלכסנדר 1000 ליטר וכמובן כל המבשלים הביתיים שמבשלים פחות מ 50 ליטר וקוראים לעצמם "מבשלות") 
המבשלה הניסיונית של דה סטרוזי
הלימודים לוו כצפוי בטעימת בירות. לא לקחנו רשמים במקום- כך זה כשרוצים פשוט להינות מהרגע: 

טעמנו את ה Pannepot Gran Reserva 2008 קוואדרופל (Quadruppel אייל בלגי כהה עם כמות מרובעת של לתת) שיושנה 14 חודשים בחביות באריק צרפתיות ואח"כ עוד 8 חודשים בחביות בהן שהה קלבדוס קודם לכן. הבירה יוצאת מן הכלל, מאוד מורכבת ולאורך הטעימה חשבנו שזו בירה נהדרת לשילוב עם סיגאר טוב.

הבסיס של הבירה הזו היא בירת ה Pannepot שהיא הבירה הכי פופולרית של המבשלה: קוואדרופל בלגי כהה בעל 10% אלכוהול המתובל עם זרעי כוסברה, קלפות תפוזים, קנמון וטימין. לכל המבשלים הביתיים שרוצים לנסות לשחזר את המתכון, הנה לינק מפורט: Pannepot Clone.

בפסטיבל בירה במועד מאוחר יותר (פוסט נפרד בהמשך) טעמנו גרסה נוספת של הבירה הזו, Pannepot Special Reserva פנאפוט אשר יושנה שלוש שנים בחביות פורט, הפעם כן לקחנו רשמי טעימה:

באף: מתוק מאוד, שוקולד ופירות יער עם רמיזה לחמיצות- נהדר!
בפה: גוף מלא וסמיך, מתוק עם מרירות קלה המאזנת. המון פירות יער ושוקולד עם קרם תות, קרמלי, ייני ומעט חמצמץ- הפורט מאוד מורגש. גם כאן רשום לנו בצד- נהדר!
פיניש: קרם תות- נהדר!

הבירה השנייה שטעמנו היתה St. Amatus 12. התשובה של מבשלת הבוטיק לבירה מהמנזר בעיירה הסמוכה  Westvleteren 12. בתחילה חשבו לקרוא לבירה Oostvleteren 12 אך כפי שקרלו צחק ואמר הם החליטו בסוף "לוותר" לנזירים... זאת לא הקריצה היחידה בבירה הזו, שימו לב לתווי הפנים של הקדושים הנוצריים על התווית- החברה מ De Struise ציירו את עצמם...
על הבירה בשתי מילים: קוואדרופל מנזרית בעלת  10.5% אלכוהול שהתיישנה בחביות של הברבן Woodford Reserve. הבירה היתה עם טעמי טופי וקרמל, מתוקה ומאוד דחוסה - כזו שתרוויח מיישון ארוך.
סיינט אמטוס 12- פרצופים של קדושים
השלישית ששתינו במקום היתה ה Struise Tsjeeses Reserva. על משמעות השם אתם יכולים לקרוא ברשת. נספר לכם שמדובר כאן על פרשנות אישית לבירת כריסמס בלגית- בירה חזקה ומתובלת (בדר"כ בג'ינג'ר, קינמון, אגוז מוסקט וציפורן) שנוהגים לבשל לקראת חג המולד- כזו שתחמם את ימי החורף הקרים. אתם מוזמנים לקרוא על הסגנון כאן. אך זהו סגנון שאינו ממש מוגדר, כל מבשלה מוציאה את הגירסה שלה לקראת חג המולד. גם כאן סטרוזי החליטו להכניס את הטוויסט שלהם: מדובר על בירה בסגנון של טריפל בלגי עם 10% אלכוהול שעשו לה השרייה בטמפ' קרה (לאגרינג) של שמונה חודשים עם מספר פירות בעלי "בית גלעין" (Stone fruits). אין אנו יודעים אילו פירות בדיוק אבל במשפחה הזו יש פירות כגון: אפרסקים, דובדבנים, שזיפים ואפילו שקדים. לאחר ההשרייה הבירה שהתה עוד חצי שנה בחביות אלון. את הצבע וראש הקצף היפה אתם יכולים לראות בתמונה- והטעם שוב עולה על הציפיות. הם היו עם היד רכה על ההדק בנוגע לכמות הפירות כך שהבירה מרגישה כמו בירה מתובלת ולא כמו סוג של קריק (Kriek) ו10% האלכוהול מתחבאים מאחורי טעם פירותי ורענן "Tsjeeses, what a beer".
Tsjeeses, what a beer
היינו שבויים- הבירות שלהם הצליחו להתעלות על הציפיות הגבוהות שכבר היו לנו. קרלו סיפר באריכות על הבירות, על המבשלה וגם שאל שאלות- סיפרנו לו על עליית הגג שלנו, על בירת המרווה (אם הם יבשלו אחת כזו אתם תדעו מאין הם לקחו את הרעיון) וקיבלנו גם טיפים לבישול הבירות שלנו- הביקור היה חוויה. יצאנו עם 8 בקבוקי בירה וכוס ממותגת במעט פחות מ 25 יורו- שווה!
בעליית הגג עם קרלו- תמונה אחרונה והמשכנו בדרכינו

מבושמים קלות, (התחלנו בקנטילון ובהמשך גמענו 3 בירות, כל אחת מעל 10% אלכוהול) המשכנו לעיירה ממול אל עבר המנזר הטרפיסטי סיינט סיקסטוס (Abbey Saint Sixtus) שם נמצאת המבשלה הטרפיסטית הקטנה ביותר: Westvleteren.

המנזר הוקם ב-1831 והמבשלה הוקמה שבע שנים לאחר מכן על מנת  לתמוך כלכלית במנזר. לדבריהם:

We are not brewers. We are monks. We brew beer to be able to afford being monks

לכן אין הם מפרסמים את הבירה שלהם ולמעשה כמויות הייצור הקטנות נגזרות מצרכי המנזר- בהתחשב במוניטין הדבר יצר בירה לה הביקוש גדול בהרבה מההיצע- עד כדי כך שלא רק שהם לא צריכים לשווק את הבירה מחוץ למנזר, אלא הם משווקים רק לצרכנים פרטיים ורק בהזמנה מראש של ארגזים. יתרה מכך, יש מגבלה של הזמנה אחת לחודשיים לכל רכב שמגיע לאסוף את ההזמנה ולכל מספר טלפון שממנו עושים את ההזמנה. למקרה שאתם בבלגיה ורוצים לעשות הזמנה כזו הנה הקישור.

המקום השני שבו ניתן למצוא את הבירה זהו בית הקפה הצמוד למנזר In De Verde בקישור כאן שעות הפתיחה. זהו בית קפה גדול עם עיצוב פשטני ואווירה כיאה למלכודת תיירים- די סתמית. השירות לא היה אדיב והאוכל שהזמנו היה ממש לא טעים אבל היינו מרוגשים- סוף סוף עמדנו לטעום את הבירה הכי טובה בעולם כולו... 

בווסטולטרן מבשלים שלוש בירות (Abt-12, Extra-8 and Blonde). על תהליך הבישול ניתן לקרוא כאן. טעמנו שתי בירות בבית הקפה, את ה Abt-12 ואת ה Extra-8, להלן הסבר קצר על כל בירה לצד רשמי הטעימה.

Westvleteren Extra 8
אלכוהול: 8% , סגנון: Belgian dark strong ale

אתר RateBeer מדרג את הבירה הזו במקום ה-17 בעולם אבל יש כאלו שמדרגים אותה אף גבוה יותר מאחותה ה Abt-12. הבירה מהווה 35% מתפוקת המבשלה ומדובר על בירה עם כושר התיישנות יוצא מן הכלל. הנה קישור מעניין לרשמי טעימה על בקבוק מהבירה שהתיישן לפחות 41 שנה...
ולרשמים שלנו מגירסה "קצת" יותר מודרנית...

באף: שוקולד, מעט קפה, קרמל, סוכר בלגי. מעל נמצאת ארומת כשות עשבונית ואציטון מתוק.
בפה: גוף מלא ומתוק. קרמל שוקולד חלב וקפה, האציטון חוזר גם בפה. טעם נקי וטעים כמעט ללא מרירות.
פיניש: קצר (אולי בגלל תנאי הטעימה הלא טובים).
ווסטולטרן 8, גם ה 12 נראית בדיוק אותו הדבר
Westvleteren Abt  12
אלכוהול: 10.2% , סגנון: Quadrupel

הבירה הטובה בעולם, בושלה לראשונה ב-1940. ב-2005 היא הוכרזה כבירה הטובה בעולם ע"י אתר RateBeer ומאז שמה נודע למרחקים..
הבירה בעבר כללה 11% אלכוהול אך כאשר המבשלה עשתה מעבר מהשמרים שלהם (Westvleteren yeast) לשימוש בשמרים של מבשלה טרפיסטית אחרת (Westmalle yeast) אחוז האלכוהול בבירה ירד ל 10.2%,מכיוון שהשמרים החדשים פחות עמידים לאחוז האלכוהול הגבוה.
הבירה מהווה כ 50% מתפוקת המבשלה. הגיע הזמן לרשמי הטעימה:

באף: מזכירה את הבירה הקודמת אך בווליום נמוך יותר. עם שוקולד, קפה, אציטון, דבש וקרמל.
בפה: גוף מלא, עם איזון טוב בין מרירות למתיקות (מרירה בהרבה מהקודמת) עם טעמים לחמיים ולתת קלוי, קשה של הלחם, קרמל שרוף וקפה מר. מרגישה מתובלת וכבדה ובסוף השלוק מתגנבת חמיצות מסויימת.
פיניש: ארוך של קפה קלוי מאוד ומריר.

לסיכום: לדעת שנינו פחות טובה מהקודמת אך זו תרוויח יותר מיישון. בהחלט בירה שכדאי ליישן כמה שנים לפני השתייה ואולי דעתינו היתה שונה לאחר כמה שנות יישון. בנוסף חשוב להדגיש כי זאת היתה האחרונה בסידרה של בירות כבדות ויכול להיות שזה היה כבר יותר מדי...

לא יצאנו מבית הקפה לפני שקנינו בירה הביתה. בית הקפה זו הנקודה השנייה בה ניתן לקנות מהבירה של המבשלה- אך רק במארזים של ארבעה בירות + כוס ממותגת. המארזים כוללים שתי בירות Blonde, אחת Extra 8 ואחת Abt 12. התענוג עלה 23 יורו- די יקר בהתחשב בכך שלא ניתן לבחור את הבירות ובקנייה הקודמת שלנו בעיירה הסמוכה.

גם את הבלונד (Westvleteren Blonde) טעמנו, אמנם לא בבית הקפה, אבל בבית תנאי הטעימה טובים יותר...
אלכוהול: 5.8% , סגנון: Belgian Ale

הוצגה לראשונה ב 1999 לכבוד הפתיחה של בית הקפה החדש In De Verde שהחליף את בית הקפה הישן עם אותו השם. הבירה באה בכדי להחליף שתי בירות אחרות שהנזירים הפסיקו את הכנתן: בירת השולחן (בירה חלשה אלכוהולית שיועדה לשתייה בזמן הארוחה - 4 degree Dubbel) ובירה כהה בעלת 6.2% אלכוהול שנקראה Westvleteren dark 6. הבירה מהווה 15% מתפוקת המבשלה ולהלן רשמי הטעימה.
ווסטולטרן בלונד
מראה: צבע זהוב עמוק וכמעט לגמרי צלול עם ראש קצף לבן וגדול בעל בועות גדולות.
באף: מתקתק ועדין עם ניחוחות של פריחה דבש ולחם. מעט ניחוח גופריתי (כמעט בלתי מורגש- אולי עניין של באצ' ספציפי). באופן כללי ניחוח טוב הנע בין ריחות של פריחה לריחות של לתת.
בפה: קרבונציה מורגשת, בירה יבשה יחסית עם מעט מתקתקות כימית המזכירה סוכרזית. הבירה בעלת מרירות הדרית, עם טעם אגסי בולט, דבש ולחם- הקשה של הלחם. קלה לשתייה ומאוזנת.
פיניש: מריר ומתקתק עם טעמים שיוריים של דבש ופריחה.

3 תגובות:

  1. הווסטולטרן בלונד טובה גם כשהיא קצת מבוגרת יותר. מקבלת אופי "פאנקי" עדין נחמד מאוד.

    השבמחק
  2. יופי של פוסט. טיול חלומי ממש... Struise נראת כמו מבשלה שחובה לבקר בה.
    אני מיישן Westvleteren 12 מ 2009, תשמרו את שלכם עוד קצת ואולי נארגן טעימה.

    השבמחק
  3. The Westveltern Blonde was funky to begin with... I wonder if time will make it more so.
    Dror- we will defensively age the 12 for a while , a joined tasting in a few years sounds very nice!

    השבמחק