יום ראשון, 14 באוגוסט 2011

אין הנחתום מעיד על עיסתו (ביקורות רום מקצועיות)


למעשה, זה לא היה הרעיון שלנו. אורון לרנר הציע לנו לשלוח כמה דוגמיות לחו"ל בכדי לקבל חוות דעת מקצועית על הרום שהכנו. אנו היינו משוחדים, משוכנעים שהרום שלנו מדהים ויוצא דופן באיכותו, וגם זאת התגובה שקיבלנו מרוב הטועמים בארץ. אבל בארץ לא מכירים רום מיושן, ורצינו חוות דעת של מומחים.

"בעולם הרום" (וחבל שאין מקום כזה באמת) קיימת חלוקה גסה המתייחסת לאיכותו של הרום על פי השימוש בו: רום לשתייה נקייה (Sipper) ורום לערבוב בקוקטיילים (Mixer). 

כאשר מדברים על Mixer, הכוונה היא לרום שנועד להיות מרכיב בקוקטיילים. ככזה הוא אינו חייב להיות חלק (smooth) במיוחד, הרי מערבבים אותו עם עוד משקאות/קרח/מיצים. אין לו צורך בקשת רחבה של טעמים, לפעמים מספיק שיהיה לו טעם בולט אחד בכדי שנרגיש אותו מעל פני שאר המרכיבים בקוקטייל (בקוקטיילים מסויימים זה אפילו עדיף). הוא לא חייב להיות מאוזן, מכיוון שמאזנים אותו בעזרת משקאות/מיצים אחרים. לפעמים עדיף שהוא יהיה מאוד גס/ חזק עד כדי כך שכמעט ולא ניתן לשתות אותו נקי, בכדי שיתבלט על פני הרכיבים האחרים. יש גם כאלה שמתחפשים לתחליף לוודקה (מישהו אמר ב_ _ _י?). בדרך כלל מדובר על רום לבן או רום בחוזק אלכוהולי גבוה (Over-proof Rum) -  בקיצור, לא משהו שכיף לשתות אותו נקי או עם קרח...

כאשר מדברים על Sipper (כמו הרום שלנו) מדברים על רום מיושן שמיועד לשתיה נקייה, כאילו היה סינגל מאלט משובח (חבל שאין לנו בארץ אנלוגיות אחרות, חוץ מההשוואה לוויסקי שעושה לו עוול). רום איכותי ומיושן הוא בהחלט קטגוריה בפני עצמה, שיש לה את המורכבות והחלקות שמציע קוניאק משובח בתוספת למתיקות מרומזת שנובעת מחומר הגלם- בין אם מדובר במולאסה ובין אם מדובר בנקטר המתוק שנסחט מקני הסוכר. זהו משקה שכיף לשתות אותו נקי ולהתענג על הניחוחות והטעמים המיוחדים לו. כמובן שרומים מיושנים הם נהדרים בקוקטיילים.

אחת הדוגמיות ששלחנו
בטעימת רום מקצועית (בדגש על טעימת Sippers), מלבד ההתמקדות במראה, בריח, בטעם ובסיומת, נותנים דגש מיוחד למידת ה"חלקות" של הרום כשהוא יורד בגרון (אולי יום אחד נתיישב ונכתוב פוסט על טעימת רום מקצועית אבל בינתיים נשאיר אתכם עם הקישור הזה). 

בחזרה לסיפור שלנו: פעם אחת, לפני שנים רבות, לפני שנה בדיוק .. רצינו חוות דעת של מומחים, הרום שלנו (בציר 2008) כבר הספיק להתיישן שנתיים על שבבים של עץ אלון והיינו משוכנעים שאיכותו הגבוהה מאפשרת לשלוח דוגמיות למומחים בעלי שם עולמי בלי לבייש את עצמנו. בעזרת אורון לרנר (תודה לך אורון) הצלחנו להגיע  ל"אורים ותומים" של קהילת הרום העולמית. ובכדי שתבינו מי הם האושיות מאחורי הביקורות נכתוב הקדמה קטנה על כל אחד, ומיד לאחר ההקדמה נעלה את הדוא"ל שקיבלנו מהם המתאר את רשמיהם מהרום.  

ג'ף ביצ'בם ברי Jeff Beach Bum Berry
החוקר והכותב המרכזי בכל הנוגע להיסטוריה של תרבות הטיקי. ביצ'בם כתב סדרת ספרים שהחזירה לחיים את סגנון האירוח והשתייה הנקרא "טיקי", בנה תפריטים שהפכו בן רגע למעצבי-התעשייה ונחשב לאחד מהאנשים המשפיעים ביותר בתחום הקוקטיילים בעולם. תחום עיסוקו הוא טיקי - תחום המתרכז לרוב בשילוב סגנונות שונים של רום.

ואלו הם דבריו לאחר שקיבל דוגמית של הרום שהכנו ב-2008 לאחר שנתיים ביישון:

Date: Monday, 29 November, 2010, 6:00
Aloha,

Got the sample ... your rum is good!

Great nose, wonderful midpalate ... it finishes rough, bit more aging should take care of that.  At four to six years, it should be perfect!

Cheers and mahalo,

Jeff

מרטין קייט  Martin Cate 
הבעלים של הסמאגלרס קוב בסאן פרנסיסקו, הבר עם מבחר הרום הגדול ביותר - כנראה בעולם. מר קייט ידוע בשגעונו למציאת הרום המוצלח ביותר לכל סגנון וקוקטייל עד כדי כך שהוא יצר שני רומים ייחודיים לסמאגלרס קוב שיתאימו במיוחד לקוקטייל שרצה להגיש. מדובר במשוגע ומומחה לסוגיית הרום וסמכות בלתי מעורערת בכל הנוגע לפרופילי טעמים אפשריים ברום.

Date: Sunday, 5 December, 2010, 18:04
Oron & Nimrod,
Thank you very much for the sample.  I enjoyed it very much.  I think you've got a nice product on your hands.  My notes: Really pick up the fruit from the cab barrels on the nose.  Entry brings some very familiar rhum agricole flavors, but they quickly give way to a pronounced ripe banana note, which is indicative of a pot distillate and not something you typically get in French agricoles.  Certainly picked up quite a bit of the honey mentioned in your tasting notes.  Really warm and earthy rum.  46% seems a good percentage for both enjoyable mixing and drinking neat, I would worry that at 40% it might seem thin.  Very much enjoyed it, really distinctive rum.

Best of luck with your future endeavors & let me know if it ever moves into the commercial realm.

Martin Cate
Owner
Smuggler's Cove

הלנה טיאר אולסן Helena Tiare Olsen 
טיאר משוודיה היא הכותבת של הבלוג A Mountain of Crushed Ice בלוג טיקי יפיפה, העוסק בעיקר בנושא רום - היסטוריה, קוקטיילים, טעימות וכדומה. טיאר כותבת כבר כמה שנים בנושא, סוקרת סגנונות רום שונים, בודקת מתכונים לקוקטיילים ונחשבת לבלוגרית בתחום הטיקי המובילה בתחום מחוץ לארה"ב (אגב, בזכותה התחלנו להתעניין בטפצ'ה. ההקפדה שלה על מציאת סוג הרום הנכון ובחינת מגוון רחב של שילובי רום כדי להגיע לפרופיל הטעמים הנכון הופכת אותה לסמכות מקצועית בטעימות השוואתיות של רום. 

Helena Tiare Olsen December 5, 2010 at 3:48am
RE: New Rum Tasting
Hello i have received the rum! i haven´t had a chance to mix a drink with it yet but i believe it would make a nice pago Pago, the drink i just posted on my blog.

As for sipping i find it to be strong but smooth - with a little roughness on the edges and a flavor of vanilla and honey. I tried to detect the nut flavors described but i can´t find that - but taste is as you know personal. One person may find one thing and another a different thing.

i also find honey and oak. It has a buttery mouth feel that stays long, - its pleasant. The rum is smooth enough to sip and a great mixer i believe. I can´t start mixing drinks now, everyone here is sleeping..so i´ll wait for the right opportunity and mix a drink or two and come back to you with my impressions on this rum in mixed drinks as well.

For being aged for only 2 years its amazingly good!

i appreciate the sample, thank you very much! i`ll also sip some more because i know a rum needs more than one taste occasion. I might get other additional impressions the next time.

Cheers and thanks!

Tiare


למדנו הרבה מהביקורות/רשמים שקיבלנו: נראה כי היתה הסכמה שהרום מוצלח מאוד, במיוחד כפעוט בן שנתיים, וכי נדרשת תקופת יישון ארוכה יותר בכדי לרכך את "הקצוות המחוספסים".
למדנו כי הרום ייחודי בכך שהוא מציג הן ניחוחות של רום אגריקולה והן ניחוחות פירותיים המגיעים מהזיקוק הדודי. הטועמים בהחלט הרגישו את הדבשיות שאנו מצאנו ברום, אך פחות את האגוזיות (יש רומים אגוזיים הרבה יותר) וכולם נהנו ממנו, שזה הכי חשוב. 

כל מה שנשאר לנו זה להגיד תודה רבה לאורון לרנר על כך שהפנה וקישר אותנו לטועמים, ולהם תודה רבה על הזמן שהשקיעו ועל הרשמים/ביקורות שכתבו !


5 תגובות:

  1. כל הכבוד. רום מעולה. (טעמתי)
    אני כל כך מתבייש שטרם פירסמתי את רשמיי, לא שאני משוה את הידע שלי ברום לאנשים אלו...
    בקרוב. טוב שנזכרתי.

    גל

    השבמחק
  2. תודה גל, מחכים גם לרשמים שלך בקוצר רוח.

    השבמחק
  3. מרשים ביותר. אני מודה שאין לי כל נסיון ברום. אני יותר בעניין של ויסקי. אבל אולי בעתיד תהיה הזדמנות לחקור את נושא הרום.

    השבמחק
  4. תודה נועם, ממליץ בחום לחקור את נושא הרום, אתה תגלה שהוא מורכב לא פחות ואף יותר מגוון מעולם הוויסקי.

    אגב לאחר שהייתי ב 2010 בוויסקי לייב בלונדון אני שוקל עכשיו ללכת לרום-פסט שמתקיים שם בקרוב.

    השבמחק