יום שישי, 6 בינואר 2012

בירה ע"פ מתכון בן 128 שנה (Truman's XP 1883)



הפעם נערוך שיעור מעשי בהיסטוריה, אז תישארו איתנו ובהמשך נצרף מתכון...
כתבנו הרבה על בירות היסטוריות, על בירת הג'ינג'ר ובירת המרווה (שתוכלו לטעום בתערוכת Beers הקרובה).כתבנו גם על IPA כתבה שמנפצת מיתוסים ומלמדת מה באמת עומד מאחורי הסגנון שצבר פופולריות לאחרונה. 
 אם לא קראתם את הכתבה כדאי לכם הקישור – כאן, ואם כבר קראתם אתם מוזמנים לקרוא את כתבת ההמשך של שחר הרץ שהשכיל להמשיך את הדיון המעניין- הכתבה שלו – כאן.

כבר הבנו כי בירות ה-IPA שאנו נחשפים אליהן לאחרונה מייצגות פרשנות מודרנית ושונה מהותית מהסגנון שעשה את דרכו להודו במסע מפרך בספינות המפרש והקיטור. לכן, סיקרן אותנו מאוד להבין "מה שתו החיילים הבריטיים בהודו?" היה חשוב לנו "לטעום" את ההיסטוריה כדי שנוכל להבין יותר טוב את ההווה. החלטנו במקביל לכתיבת הכתבה על סגנון ה-IPA המקורי גם לבשל בירה התואמת לסגנון, והיום, שלושה חודשים אח"כ הגיע הזמן לחשוף את הבירה ואת המתכון. אל דאגה, בתערוכת Beers הקרובה גם אתם תוכלו לטעום קצת היסטוריה...


המתכון שייך למבשלת Truman הממוקמת בלונדון. למרות שהמותג הוקם לתחייה לאחרונה (2010). המבשלה אינה פעילה מעל ל-20 שנה, אך מקורותיה מצויים עוד ב-1666 כאשר  Joseph Truman הצטרף למבשלת -William Bucknall's Brewhouse  שם הפך למנהל מאוחר יותר. בעזרת  Sir Benjamin Truman שהצטרף למבשלה ב-1722 המבשלה צברה תאוצה ופופולריות, מה שהוביל להקמתה של מבשלת Black Eagle שמאוחר יותר שינתה את שמה ל-Truman's וכך החל תור הזהב של המבשלה שנמשך 200 שנה... מכובד מאוד. 

אך הבירה ששחזרנו לא בושלה בלונדון. היא בושלה במבשלה בבעלות Truman, שיועדה במיוחד לבירות הבהירות שלהם, הנמצאת בעיירה צפונית מערבית ללונדון בשם Burton-on-Trent, עיירה הידועה באיכות המים שלה ובתעשיית הבירה בה בעקבות כך.

הבירה שאנו החלטנו להכין מתוארכת ל-1883 ומקוטלגת כ-XP, קיצור של Export Pale Ale. אין אנו יודעים הרבה על יעדיה של הבירה אך אנו יכולים להעריך כי היא נשלחה לאיזורים חמים, ואנו יודעים כי המתכון משקף תקופה בה היה מחסור בכשות מייצור מקומי (אנגלי). לכן, עיקר המרירות בבירה הזו מגיע מכשות אמריקאי בשם Cluster, אבי זני הכשות האמריקאים המודרניים שאנו מכירים היום. גם בבירה שלנו הכשות היה צריך לעשות את המסע מארה"ב לארץ הקודש בדרך הקשה, קרי- בתיק שעלה איתנו על המטוס (למרות כי לאחרונה גילינו שהחלו לייבא כשות זה לארץ). אך כדי להבין עד כמה מיוחדת הבירה הזו חשוב לציין כי הבירה אינה מכילה רק זן כשות אחד אלא מכילה חגיגה שלמה של מרירות בצורת זני כשות גם מאנגליה, צ'כיה וגרמניה.

את המחקר למציאת המתכון המקורי של הבירה לא אנחנו עשינו. הכבוד והתודה מגיעה לרונלד פטינסון- תודה רון, עתה אנו חייבים לך לא רק את הידע על ההיסטוריה מאחורי IPA אלא גם את טעמה של ההיסטוריה.

המתכון מצוי כאן (לכל מבשלי הבירה הבייתיים) ולכל אילו שאינם מעוניינים לחפור על המתכון- זה הזמן לעצור בקריאה, נשמח אם תבואו לומר שלום בדוכן של "בעליית הגג" בתערוכה. 
כמה הערות לבשלנים שבינינו על המתכון: 
מתכון כיפי במיוחד- single grain – בחרנו כמובן להשתמש ב Pale Ale של מונטונס האנגלים.
כשות: 4 סוגי כשות. כולם פרט לקלאסטר היו זמינים בארץ, היום גם הקלאסטר זמין.
שמרים: המתכון דרש Yorkshire Ale Yeast זן שמרים הנדיר גם לא במחוזותינו (קרי- לא הצלחנו להשיג) או שמרים נוזליים אחרים ששוב לא זמינים בארץ. הזן המתאים ביותר הזמין בארץ ובו השתמשנו הוא נוטינגהם אייל, אך זהו זן המייצר בירות יבשות יותר (high attenuation). תוצר זה מתאים לסגנון ה-IPA, אך בכדי לאזן את הבירה נאלצנו להוריד את המרירות מ-108 IBU ל-77 IBU . אל דאגה, הבירה עדיין מרה כמו החיים במאה שעברה!

4 תגובות:

  1. אחלה פוסט.
    לאחרונה הזדמנו לי 2 מבחנות של שמרים אנגליים נוזלים.
    אני באמת מחפש מה לבשל שיתאים להם.

    אגב, לאחרונה התחלתי להתעניין בנושא הטיפול במים. אם אני מבין נכון דווקא הבירה הנ"ל שבושלה ב Burton-on-Trent דורשת טיפול ספציפי למים. אבל בזאת מסתיימת ההבנה שלי בתחום...

    השבמחק
  2. תודה נועם, תקפוץ בתערוכה לטעום.

    המים בבורטון הם מים קשים בעלי אחוזי גבס גבוהים- הינה קישור: http://www.brewerslair.com/index.php?p=brewhouse&d=water&id=&v=&term=1
    אנו עדיין לא נכנסנו לטיפול במים מכיוון שאין לנו את הציוד הנדרש לעשות זאת כמו שצריך ואין אנו מאמינים שהתוצאה תהייה שווה את הטירחה...

    אגב, איזה זני שמרים הבאת?

    השבמחק
  3. White Labs English Ale - WLP002
    White Labs Burton Ale - WLP023

    השבמחק
  4. כמות האבנית שיש במים בארץ מאפשרת קבלת תוצאות עם פרופיל מספיק דומה לאלו בבורטון

    יואב

    השבמחק